• Отримання поштової адреси

Отримання поштової адреси за межами населенного пункту

 

 

Отримання поштової адреси – це питання, яке на сьогодні, на жаль, не врегульоване на законодавчому рівні. Ця ситуація призводить до виникнення проблем як для органів публічної влади, так і для осіб, які прагнуть присвоєння поштової адреси для власного об’єкту нерухомості.

Прикладом такого стану справ є проблема товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКО-ЧЕ», яка набула публічного нещодавно набула публічного розголосу. Так, товариство протягом чотирьох місяців намагалося присвоїти поштову адресу земельній ділянці, на якій заплановане будівництво сміттєсортувального заводу. Земельна ділянка знаходиться в адміністративних межах Червонослобідської сільської ради, але за межами населеного пункту, що і стало причиною непорозумінь.

Отримання поштової адреси. Нормативна база

На законодавчому рівні чітко не визначено процедури присвоєння поштової адреси на земельних ділянках, що знаходяться за межами населеного пункту. Проте згідно з Указом Президії Верховної Ради УРСР «Про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою УРСР» від 12.03.1981, який чинний і на сьогодні, – «Найменування  і перейменування проспектів, вулиць, провулків, площ, скверів, парків, мостів та інших споруд, які є на території, підпорядкованій  міським,  селищним, сільським Радам, і присвоєння їм  імен  державних  і  громадських діячів проводиться виконавчими комітетами відповідних Рад народних депутатів

Також до повноважень сільської ради, відповідно до п.п.10 п. б ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування» належить облік відповідно до закону об’єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Згідно зі ст. 37 цього ж Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать такі власні (самоврядні) повноваження: підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо питань адміністративно-територіального устрою в порядку і межах повноважень, визначених законом».

Отримання поштової адреси. Судова практика

Дослідження судової практики з цього питання дали цілком однозначні результати. Судові рішення питань отримання поштової адреси в адміністративних межах сільської ради (за межами населених пунктів) – компетенція місцевих рад.

Зокрема, яскравим прикладом є справа, розглянута Сумським районним судом Сумської області під головуванням судді Дашутіна І. В. №587/2240/13-а: Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати дії Косівщинської сільської ради щодо відмови присвоїти поштову адресу дачному будинку, що знаходиться на території Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області, протиправними та зобов’язати Косівщинську сільську раду присвоїти поштову адресу дачному будинку, що знаходиться на території Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області.

Постановою суду визнано дії Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області щодо відмови присвоїти поштову адресу дачному будинку, що знаходиться на території Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області, протиправними. Також зобов’язано Косівщинську сільську раду Сумського району Сумської області присвоїти поштову адресу дачному будинку, що знаходиться на території Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області.

Постанова була оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду, рішенням якого її скасовано. Колегія суддів не погодилась з висновками суду першої інстанції, виходячи з того, що пунктом 3.1 Порядку присвоєння та зміни поштових адрес об’єкта нерухомого майна на території сільської ради, затвердженого Рішенням 26 сесії 5 скликання Косівщинської сільської ради Сумського району Сумської області встановлено, що присвоєння та зміна поштових адрес об’єкта нерухомого майна здійснюється шляхом прийняття відповідних рішень виконкому сільської ради.

В свою чергу п. 2.1 Порядку передбачає, що для присвоєння чи зміни поштових адрес об’єктам нерухомого майна суб’єкти господарювання та фізичні особи подають заяву до виконкому Косівщинської сільської ради. Отже, – це компетенція не сільської ради, а її виконкому.

Постанова апеляційного суду оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України. Постановою від 06 серпня 2015 року № К/800/2695/14 ВАСУ прийнято нову постанову, якою позовні вимоги первинного позивача задоволено частково: визнано протиправними дії відповідача щодо відмови у розгляді заяви позивачки про присвоєння поштової адреси дачному будинку та зобов`язано Косівщинську сільську раду Сумського району Сумської області розглянути заяву позивача у встановленому законом порядку.

Отримання поштової адреси. Поширена практика

Згідно із встановленою практикою, та, враховуючи, що згідно з делегованими повноваженнями, встановленими Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» облік об’єктів нерухомого майна, незалежно від форми власності та організація роботи, пов’язаної із створенням та веденням містобудівного кадастру населених пунктів відноситься до компетенції місцевих рад, в особі їх виконавчих органів.

Моніторинг діяльності значної кількості місцевих ради Черкащини показав, що присвоєння поштової адреси відбувається як рішеннями місцевих рад, так і відповідними розпорядчими актами виконавчих органів таких рад. Значно менше зустрічається практика присвоєння поштової адреси органами містобудування та архітектури відповідних місцевих державних адміністрацій.

Отримання поштової адреси. Коментар юриста

Повернемось до реалій Черкаського району. Дослідження норм права, вивчення судової практики дає можливість стверджувати про наявність у Червонослобідської сільської ради, а саме в її виконавчого органу, повноважень щодо присвоєння адреси земельній ділянці, що знаходиться в адміністративних межах сільської ради за межами населеного пункту.

Керуючий партнер Юридичної фірми Результат зазначає: «Очевидно, що присвоєння адреси для сміттєпереробного заводу, який прагне побудувати ТОВ «ЕКО-ЧЕ» є компетенцією Червонослобідської сільської ради. Не зважаючи на те, що немає прямої норми, яка б свідчила, що це компетенція сільської ради, проведений аналіз різних норм чинного законодавства та судової практики доводить протилежне. До того ж, було б нелогічно припустити, що адресу за межами та в межах населеного пункту присвоюють два різні органи. Це неможливо, оскільки адреса все одно буде мати назву: село Червона Слобода, вулиця (якась із вулиць Червоної Слободи) і номер за порядком. А отже, не можуть два різні органи публічної влади присвоювати адресу в адміністративних межах одного населеного пункту.»

Отримання поштової адреси в місті Черкасах

Для отримання адреси, присвоєння та зміни нумерації об’єктам нерухомого майна в м. Черкасах громадянам та юридичним особам варто звернутись до Центру надання адміністративних послуг (вул. Благовісна, 170) з переліком необхідних документів. Результатом надання послуги з надання адрес, присвоєння та зміни нумерації об’єктами нерухомого майна є наказ департаменту архітектури, містобудування та інспектування Черкаської міської ради.

Скарга на дії чи бездіяльність посадових осіб подається директору департаменту архітектури, містобудування та інспектування, або заступнику міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, або міському голові. Оскарження дій чи бездіяльності, рішень адміністративного органу та органу, який приймає рішення про надання послуги, здійснюється в судовому порядку.

 

 

Читайте також: Вісім років Результату
Читайте також: Оренда землі та інші новини агробізнесу
Читайте також: Судові рішення 2016 – Земельна практика
Читайте також: Лауреат конкурсу від ТПП

 

всі новини